Recording-News

recordingHier finden Sie News zum Thema Studio- oder Live-Aufnahmen sowie alles über Produktionswerkzeuge wie Mischpulte, DAWs, Audioprozessoren, Plug-Ins, Mikrofone und Studiomonitore.

Heritage Audio advances already classic single-slot 500 Series true 73-style mic preamp as 73JR II

Heritage Audio HA 81A  small

European pro audio manufacturer Heritage Audio announces the availability of the 73JR II - advancing its already classic 73JR single-slot 500 Series true 73-style mic preamp module with additional features surely set to satisfy the most demanding of recording engineers - as of November 30…

Compromises can be made when trying to adapt a 73-style mic preamp into the smaller 500 Series format fit for compact enclosures - such as API’s popular ‘Lunchbox’ (letting space-restricted discerning users choose to house however many modules they wish from a seemingly-endless selection of manufacturers) or, of course, Heritage Audio’s own OST range of 500 Series enclosures - but this is far from the case with Heritage Audio’s 73JR II. By boasting heritage quality through and through, it uses only discrete, through-hole traditional components combined with hand labour to create a great-sounding Seventies-vintage vibe. As a faithful three- stage, all Class-A 73-style preamp, it is the real deal, with Styroflex and tantalum capacitors used throughout, and no corners cut.

Indeed, it uses the full three-gain stage circuit for up to 80 dB of gain with noise of -125dBu EIN (Equivalent Input Noise) over all the gain positions, and a true 24v onboard power supply for identical performance and distortion point. The output transformer is a custom Carnhill, manufactured for Heritage Audio by the renowned British company concerned in its St Ives factory in Cambridgeshire, while the input transformer is another custom Carnhill, this time manufactured in Oxfordshire - the same one found in Heritage Audio’s higher-end 80 Series modules, in fact, so hugely impacts the musical mojo of the 73JR II as a direct result.

Heritage Audio HA 81A  Back

Readily saying all that, then, the 73JR II itself is an update to Heritage Audio’s already classic 73JR single-slot 500 Series true 73-style mic preamp module with added features surely set to satisfy the most demanding of recording engineers. Enter an all-discrete Class-A hi-pass filter, sweepable from 20 to 220 Hz - making it easier to tighten the low end without affecting desired frequencies; a LINE mode, allowing for reamping of prerecorded tracks - perfect for adding some colour to lifeless recordings; and a D.I. (Direct Input) - itself automatically switching to DI mode when inserting a 1⁄4” TS cable - that is an all-discrete Class-A JFET circuit fronting the microphone transformer to provide all the colour and weight anyone could conceivably ask for.

Finally, Heritage Audio has paid particular attention to power handling by implementing internal +24v slow-turn-on-regulation - hugely healthy for any 500 Series enclosure’s power supply since it keeps the 73JR II’s power independent from other slots.

Simply speaking, anyone adding a 73JR II to their 500 Series recording setup is assured of a real deal 73-style sound.

The 73JR II is shipping and available now via RAD Distribution in the US with a price of appr.of $949.00 USD via Heritage Audio’s growing global network of dealers.

www.heritageaudio.net

GOOSE kreiert mit Sennheiser und PXL eine Neuinterpretation von Synrise

Belgische Band feiert Jubiläum des zweiten Albums mit immersivem Mix

Sennheiser GOOSE Header new

Die Synth-Rock-Band GOOSE hat Fans in ganz Europa, die Belgier haben bislang vier Alben veröffentlicht und waren Headliner bei großen Festivals wie Rock Werchter, Pukkelpop und Tomorrowland. In diesem Jahr feiert die Band den zehnten Jahrestag ihres zweiten Albums Synrise – dessen Cover, interessante Randnotiz, vom legendären britischen Grafikdesigner Storm Thorgerson gestaltet wurde, der u.a. für einige der ikonischsten Pink-Floyd-Albumcover verantwortlich zeichnete. Aus diesem Anlass und um den Fans in diesen herausfordernden Zeiten etwas Besonderes zu bieten, arbeitete GOOSE mit Sennheiser und der Music Research Expertise Unit der belgischen PXL University of Applied Sciences and Arts zusammen, um einen außergewöhnlichen binauralen Mix des Titeltracks des Albums zu produzieren, der am 22. Oktober veröffentlicht wurde.

Sennheiser GOOSE+SYNRISE+10y band
GOOSE, von links nach rechts: Dave Martijn, Bert Libeert, Mickael Karkousse und Tom Coghe. Bild mit freundlicher Genehmigung von Universal Music Belgium.

GOOSE – Mickael Karkousse (Gesang/Synths), Tom Coghe (Synths), Dave Martijn (Synths) und Bert Libeert (Schlagzeug) – entwickeln gern neue Wege und Ideen für Musikproduktionen und Liveshows. Als die Idee aufkam, eine immersive Version des Tracks „Synrise“ aufzunehmen, sahen sowohl Sennheiser als auch PXL – beide bekannt für ihre Audio-Innovationen – die Chance, eine ganz besondere Aufnahme zu schaffen, die vollkommen neue immersive Audioelemente enthält.

„Vor ein paar Jahren haben wir verschiedene Anwendungen von immersivem Sound kennengelernt“, erzählt die Band GOOSE. „Zum Beispiel als neue Art des Live Mixing und des Musikhörens oder dass Musiker diese Technik für das Monitoring über In-Ears nutzen können. Aber um ehrlich zu sein: Keine dieser Anwendungen schien uns damals nützlich zu sein. Wir lieben das Unkomplizierte eines guten alten Rock-Konzerts; Lautsprecher links, Lautsprecher rechts und dazwischen das Publikum, das hoch und runter springt. Aber jetzt, da dies alles für eine ungewisse Zeit vorbei ist, haben wir nach neuen Möglichkeiten gesucht, mit unseren Fans in Kontakt zu sein. Und plötzlich ergab die immersive Audiotechnologie vollkommen Sinn: Nicht als Effekt oder als nerdiges Experiment, sondern um uns zu helfen, unsere Geschichte zu erzählen.“

„Das ist unsere Antwort auf all die Streaming-Shows, unsere Art, die echte Verbindung zu unseren Fans aufrecht zu erhalten, die uns seit jeher wichtig ist. Streaming in schlechter Video- und Audioqualität entspricht weder dem Standard unserer Fans noch unserem eigenen. Der einzig gangbare Weg für uns war eine Live-Aufnahme mit immersivem Sound, in einer einzigen Einstellung aufgezeichnet von einem unserer besten Kameramänner, Maximiliaan Dierickx.“

Sennheiser GOOSE+SYNRISE+10y studio
Bild mit freundlicher Genehmigung von Universal Music Belgium.

Die Zusammenarbeit mit GOOSE war für Tom Van Achte und Arthur Moelants von PXL ein ganz natürlicher Prozess. Das PXL-Team entschied sich für einen binauralen Mix, bei dem Klang so gefiltert wird, dass das menschliche Gehirn glaubt, Töne aus verschiedenen Richtungen wahrzunehmen. Und das Team entschied sich für eine Zusammenarbeit mit Sennheiser, dessen AMBEO 3D-Audiolösungen, und hier insbesondere das AMBEO VR Mic, als ideal für das Projekt eingeschätzt wurden.

„PXL forscht im Bereich Immersive Audio; wir gehen immer von der Aufnahmeanordnung aus und machen uns bewusst, wie der Output damit aussehen wird“, sagt Van Achte. „Für ‚Synrise‘ haben wir uns entschieden, viele Quellen aufzunehmen und viele Mikrofone zu verwenden. Die Position der Band im Raum war entscheidend – glücklicherweise probt GOOSE genau so, somit hatten wir schon einen guten Ausgangspunkt. Wir waren in der glücklichen Lage, dass Sennheiser und Neumann uns alle Wunschmikrofone zur Verfügung gestellt haben, dazu noch einige weitere Optionen wie zum Beispiel einen Kunstkopf KU 100 von Neumann, den wir als Referenz für den Videoeditor benutzt haben, der also in erster Linie unserer Forschung diente.“

Sennheiser Camera mounted+AMBEO+VR

„Unter ‚normalen' Live-Bedingungen hätten wir zur Verstärkung eine Stereo-PA verwendet“, erklärt GOOSE. „Alle unsere Instrumente wären also nur aus zwei Richtungen gekommen: links und rechts. Für diese Aufnahme aber stellten wir hinter jedem Musiker einen Verstärker auf und erstellten einen organischen Mix, der in der Mitte des Raumes als Bezugspunkt perfekt war, aber auch an jedem anderen Punkt des Raumes gut klang. Das hatte den Vorteil, dass die Kamera den Ton jeweils genau an der Stelle aufnehmen konnte, an der sich der Kameramann befand. Zusätzlich hatte PXL in jeder Ecke des Raumes Mikrofone aufgestellt, die das gesamte Klangspektrum aufnahmen, wodurch wir den Raum perfekt abbilden konnten. Alle diese Tracks wurden im finalen Mix verwendet, um dem Zuhörer das Gefühl zu vermitteln, direkt mit uns im Studio zu sein.“

Die Stützmikrofone stellten im Mix sicher, dass der Ton von der richtigen Stelle im Verhältnis zur Kameraposition kommt und sorgten so für ein natürliches Klangerlebnis. Eines der AMBEO VR Mics wurde an der Kamera angebracht, dessen Tonsignale wurden von vier Taschensendern SK 6000 übertragen, damit sich der Kameramann vollkommen frei im Raum bewegen konnte. Das Schlagzeug wurde mit zwei Neumann TLM 103 als Overheads, einem Neumann KM 184 für die Hi-Hat und zwei Sennheiser e 904 für die Toms abgenommen, für Kick und Snare wurden elektronische Samples genutzt. Ein Sennheiser e 935 wurde für die Vocals des Schlagzeugers verwendet, zwei Neumann KMS 105 für zusätzliche Vocals. Außerdem kamen vier Sennheiser MKH 8020 als Overhead-Mikrofone zum Einsatz, da sich die Kamera nicht nur horizontal, sondern auch senkrecht im Raum bewegte und so eine Höhenebene geschaffen wurde.

Sennheiser Spot+mics+and+immersive+mics

Das Endergebnis ist eine Kombination aus dem AMBEO VR Mic, abgemischt mit dem dearVR Ambi Micro Plugin, und den direkten Inputs von den Synthesizern und den Stützmikrofonen, was eine gute Balance zwischen AMBEO und der Mehrspuraufnahme ergibt. Alle Quellen mit Ausnahme des AMBEO VR Mic wurden in einer DAW entsprechend der Kamerabewegung automatisiert, da die Bildbewegung wesentlich entscheidet, aus welcher Richtung der Sound kommt.

„Worauf es ankommt, ist eine klare Vision für den Gesamtsound und eine durchdachte Positionierung der Mikrofone“, erklärt Van Achte. „Mit der Hilfe von Frank Voet, dem FOH-Engineer von GOOSE, haben wir uns einen Tag Zeit genommen, um den gewünschten Klang in die Mikrofone zu bekommen. Wir haben es 'old school' gemacht, einfach durch Hören. Das klingt logisch, aber die Leute vergessen es gerne. Auch die Wahl der Mikrofone bestimmt einen Teil des Sounds, und das VR Mic auf der Kamera war so gut wie alternativlos.“

„Das Ergebnis war genau, was wir uns erhofft hatten“, fasst GOOSE zusammen. „Die Kamera lädt das Publikum zu uns in das Studio ein, und beim Zuhören/Zuschauen hat man wirklich das Gefühl, den Klang des Raumes zu hören. Wenn man näher bei Dave steht, hört man seine Parts mehr im Vordergrund, als wenn man vor Berts Drums steht. Es ist wirklich so, als ob man mit uns im Raum wäre und im Studio herumläuft.“

„Wir sind besonders stolz darauf, dass wir diese Technik als Musiker und Produzenten eingesetzt haben. Wir lieben Live-Instrumente und wir lieben es, sie ganz natürlich aufzunehmen. Und genau das haben wir gemacht.“

www.sennheiser.com

Expand your studio setup for less with Novation

Novation lpp lifestyle new

It’s that time of year again but, this time, our annual Black Friday sale has launched a whole week early. Save up to 25% on selected Novation gear.

Launchpad Pro is Novation's most powerful 64-pad MIDI grid controller for producing: both in Ableton Live and with your hardware. It gives everything a music producer needs to create and perform tracks. Save up to 21% off.

Launchpad X is Novation's essential 64-pad MIDI grid controller for Ableton Live. It gives everything you need to make music. Launch, play and perform  sounds and build tracks using the large, super-sensitive RGB pads, dynamic note and scale modes, and mixer controls. Save up to 20% off.

Launchpad Mini is Novation's most compact and portable 64 RGB pad MIDI grid controller. It gives everything you need to start performing in Ableton Live - and it'll fit in your bag. Start making and performing tracks with Ableton Live wherever you are, using the huge array of sounds in the box to get you started. Save up to 20% off.

www.novationmusic.com

Zoom enthüllt das neue Am7 Mikrofon für Android-Geräte

Zoom AM7

Das Am7 ist ein perfekter Audio-zu-Video-Begleiter für Ihr Android-Gerät. Das Am7 ist das perfekte Zubehör zur Erstellung von Musikvideos sowie für Video-Podcasts, Vloggen und vieles mehr, da es Ihre Videos genau so gut klingen lässt, wie sie aussehen.

Wählen Sie 90° für herkömmliches Stereo, 120° für ein breiteres Klangbild oder den Mitte-Seite-Betrieb für eine benutzerdefiniertes Stereobild.

Die Mikrofonposition des Am7 kann gedreht und damit auf die Kamera ausgerichtet werden, um das Audiosignal bei einer Videoaufnahme mitzuschneiden. Für reine Audioaufnahmen drehen Sie das Mikrofon in die Audio-Position und richten Ihr Smartphone wie ein Mikrofon auf die Klangquelle, die Sie aufnehmen möchten.

Das Am7 kann auch im Selfie-Modus aufnehmen und sorgt dafür, dass Sie im Zentrum des Geschehens sind.

Passen Sie Ihren Eingangspegel mit Hilfe des großen, nach vorne gerichteten Mikrofon-Gain-Reglers und der LED-Pegelanzeigen an. Über die Kopfhörerbuchse können Sie das Audiosignal vor, während und nach der Aufnahme abhören.

Mit der auf Google Play erhältlichen Zoom Handy Recorder App können Sie Audio mit Ihrem Android-Gerät aufnehmen, bearbeiten und mit anderen teilen. Laden Sie Ihre Werke direkt auf SoundCloud** oder Google Drive hoch.

*ZOOM Handy Recorder App erforderlich.
**SoundCloud App erforderlich.

Technische Spezifikationen

LMF-2

  • Mikrofon Typ: Mitte-Seite-Stereomikrofon (M-S) (90º/120º/M-S)
  • Maximaler Eingangsschalldruck: 120 dB SPL
  • Eingangsverstärkung: +3 bis +43 dB
  • Audioqualität: 44,1 kHz/16 Bit, 48 kHz/16 Bit
  • Stromversorgung: Speisung über das angeschlossene Gerät
  • Anschlüsse:
    - USB Typ-C Stecker
    - Stereo-Miniklinkenbuchse
    - (kombinierter Kopfhörer-/Line-Ausgang)
  • Abmessungen: 54,5 (B) x 57,2 (T) x 26,5 (H) mm
  • Gewicht: 31,8 g

www.sound-service.eu
www.zoomcorp.com

MIA Laboratories announce 409 Opto Compressor

MIA Laboratories Opto 409 Compressor new

MIA Laboratories and Plugivery Distribution announce the upcoming availability of MIA Lab's 409 Opto Compressor plug-in.

Available through pro audio resellers worldwide from November 24th, 2020, in AAX / AU / VST3 formats, Windows and macOS, at the intro price of $39.

409 Opto Compressor is a powerful and versatile plug-in with a highly optimized dynamic response, based on the design and principles of analog Opto Compressors.

Characterized by its natural and musical gain reduction, the 409 provides from gentle, transparent compression - to heavy deep-cutting limiting, suitable for a very wide range of applications.

Like its predecessor 925 Compressor, the 409 Opto Compressor is developed using physical modelling principles recreating classic Optical-element compression characteristics, with a host of extra controls and features.

The main controls enable easy and precise tuning of compression response, with Attack and Release ranges up to 200ms and 787ms respectively.

In contrast to fixed-value switch ‘presets’, the Ratio is controlled by a continuously adjustable dial allowing accurate and ‘tunable’ setting of the compression slope. And an additional carefully selected set of features allows the user to unveil this unit’s true power, complementing its dynamic process...

Sidechain filtering & monitor, Dry/Wet Mix, Peak/RMS detection, Stereo Link, Look-ahead, and specially developed new parameters ‘Damping’ and ‘Skew’ which allow to smooth and fine-tune the detector response, - these controls are what make the 409 truly versatile providing the user with exceptional control and shaping of the signal’s envelope.

" The 409... is just, WOW ! ... Drums, Vocals, Bass, or an entire mix. This new compressor is my new all-rounder, from loose creamy compression to tight and precise with the extended damping, side-chain filtering, skew, detection algo's and look-ahead features - Amazing ! " - Ashley Smith, Mix Engineer / Producer (Brad Whitford - Aerosmith, Derek St. Holmes - Ted Nugent Band, and Various Artists)

Features :

  • Highly optimized dynamic response
  • Feed-back type compressor/limiter topology
  • Continuously adjustable Ratio control
  • ‘Damping’ and ‘Skew’ controls
  • +Panel with extra features

Pricing & Availability :

List Price: $129
Introductory Promo: $39

An introductory promotion shall be available from November 24th, through December 6th, 2020, at the highlighted price above.

MIA Laboratories' plug-ins are available through all reputable pro audio resellers worldwide via Plugivery Distribution: plugivery.com/about/dealers

* NFR (not for resale) licenses are available for press review/content creators/influencers.

www.mialaboratories.com

Celestion Introduces the Next Generation Digital Speaker Solution: The SpeakerMix Pro Plug-in Featuring Dynamic Speaker Responses

Professional, Studio-Grade Digital Speaker Solution Enables User to Capture and Mix Both IRs and New DSRs for Ultra Realistic Guitar Speaker Tones in a DAW

Celestion SMP

Celestion, a manufacturer of guitar and bass loudspeakers and professional audio drivers for sound reinforcement applications, is very pleased offer its’ digital customers SpeakerMix Pro, a self-contained studio-grade DAW plug-in dedicated to bringing ground-breaking levels of detail and realism to guitar and bass speaker tone, for use with Impulse Responses as well as the company’s new Dynamic Speaker Responses (DSRs), the next generation of digital speaker responses that capture the sound and feel of the speaker’s dynamic, non-linear response for even more tonal detail.

Over the past few years, Celestion Impulse Responses have become the go-to speaker emulation solution in the studios and on live rigs of many top professional guitarists, bassists and music producers.

The new SpeakerMix Pro plug-in is much more than just a top-level IR loader and convolution engine for hosting impulse responses - it offers pristine sound, mixes up to six channels of different IRs into a stereo or mono track and even fixes IR sample rate/project mismatches. Additionally, as the host program for the new Celestion Dynamic Speaker Responses, SpeakerMix Pro presents a genuine next-generation virtual speaker solution.

With SpeakerMix Pro, users can:

  • Mix up to six responses together to create the perfect and unique guitar or bass speaker sound.
  • Integrate a personal library of Celestion and third-party Impulse Responses to make the most of the tools you’ve spent time and effort curating .
  • Add Celestion’s superb room responses (or incorporate your own) into the mix for an authentic ‘live’ sound.
  • Deploy the unique Z-curve function to closely model the dynamic electrical coupling between amp and speaker.
  • Add a new dimension of sound and feel with Celestion’s proprietary Dynamic Speaker Responses (DSRs), the next generation in Impulse Response technology: stunningly accurate guitar tone that also captures the sound and feel of the speaker’s dynamic, non-linear response for even more detail and realism.
  • Use with Celestion's new DSRs for the capability to fine-tune the mic position, enabling you to adjust the position of the microphone across the speaker until you’ve found the tone that’s just-right.

SpeakerMix Pro is available for VST, AU and AAX compatible DAWs, to allow users to achieve the ultimate guitar tone in recording.

www.celestion.com

Nuage and RIVAGE PM Bring The Best Sound To Oestrich-Winkel’s Studio 22

Photo credit: Magda Rogler

Yamaha Studio22 2sm

Located on the river Rhine, the German town of Oestrich-Winkel is perhaps best known for being at the heart of the Rheingau wine-growing region and its annual Rheingau Musik Festival. But in a quiet residential street, Studio 22 owner and audio engineer Stephan Weber is at the cutting edge of live and recorded sound with Yamaha RIVAGE PM5 and Nuage systems.

Stephan started as a professional IT networking specialist but, like so many who graduate to the audio industry, as a musician in his spare time. A small home studio and mixing local bands led to more audio work, including mixing musical theatre and events at the Kurhaus resort, casino and conference complex in Baden-Baden.

A request by cruise company Hapag-Lloyd for his IT skills led to Stephan being asked to assist with his entertainment technology knowledge, leading to the creation of Studio 22. Since then, his core business has been planning, service and installation of entertainment technology systems on luxury cruise liners. He has also developed the Digital Remote Entertainment And Media Solution (d.r.e.a.m.s) streaming server system for background music, with customers throughout the world.

Being married to singer and vocal coach Dunja Koppenhöfer, Stephan established a multi-function recording room at their Oestrich-Winkel home. Adding two more dedicated audio rooms in 2019, he has continued to expand both the live and studio mixing aspects of his business.

“We needed space for Dunia to teach acting and rehearsing, so recording ‘in house’ made sense. We also train my customers here,” he says. “Importantly, I need to be hands on with audio for the good of my soul!”

Stephan started using Yamaha digital mixers at the beginning, with the ProMix 01 back in 1995. “I purchased two - one for live work and the other for automating MIDI sound modules and other outboard gear in the studio,” he says.

Since then he has used a range of Yamaha digital mixers, noting, “From the launch of the CL series, I have really liked the availability of different sizes of Yamaha console surface, depending on what you need to do.

“Another thing I like is how the workflow has basically stayed the same. Technology should not take your concentration away from the performance and, for me, it’s very useful that it doesn’t matter which Yamaha mixer you are in front of, you can work without thinking. Along with the stability, reliability and excellent support, this is why Yamaha offers the perfect tools for me.”

Stephan’s live and studio work ranges from mixing and recording orchestras, bands, speeches and conferences to music production, surround sound mixes, film synchronisation and corporate training videos. To stay up to date, he needs to keep investing in both live and studio technology.

In the summer he purchased one of the first RIVAGE PM5 digital mixing systems in Germany.

“I have three CL series consoles, but sometimes reached the limit of the CL5’s channels, auxes and matrix busses, especially with musicals and crossover projects, which always have a lot of different requirements and backstage gear,” he says.

“Investing in the RIVAGE ecosystem with the new CS5 surface was the perfect upgrade to increase capacity and benefit from the new RIVAGE plug-ins. RIVAGE PM5 allows me to be more flexible for all kinds of live events and, with the CL series consoles, I have the choice of using the best system to fit the customer’s needs.

Meanwhile, in the studio, he has been using Steinberg’s Nuendo DAW since it was first launched in 2000. But he found that third-party controllers always involved a lot of configuration to get something usable and too much compromise in his workflow.

“After trying other brands, I didn’t believe that I would ever use a controller with Nuendo. That was until I had my hands on a Yamaha Nuage console. It was immediately clear this was the first Nuendo controller worth thinking about,” he says.

“Having everything in a ‘one brand box’ - including a straightforward interface which perfectly matches the software, motorised faders, monitor switches and more for control during recording, automation during mixdown, and all the necessary things like speaker management and control, talkback, surround panner and everything - is awesome.

“I like the touch strip for scrolling, the easy access of filters, EQs, aux channels and the channel automation curves for effects. It’s so simple that I can ignore the technical part of my job and work truly ‘musically’. Nuage saves a lot of time, allowing me to respond to customers more quickly.”

He concludes “Both the RIVAGE and Nuage systems are very impressive. And I truly believe that anybody giving their blood, sweat and tears on stage or in the studio deserves their production or recording to use the best tools.”

www.yamaha.com

Pedal Power for the Desktop – Eventide’s H9 Plug-in Series Bundle

Eventide H9 Series Nobox

Eventide Audio has introduced the H9 Plug-in Series Bundle, bringing DAW users a powerful collection of iconic effects from the H9 Harmonizer Effects Processor. The H9 Harmonizer – a complete pedalboard in one stompbox – is relied on by artists ranging from St. Vincent to Imagine Dragons to Carlos Santana to Suzanne Ciani to Peter Frampton. Built for the modern producer, the H9 Plug-in Series Bundle for Windows and Mac OS X computers is made up of 11 key effects from the award-winning H9 Effects Processor.

Individually, each of the effects in the H9 Plug-in Series Bundle offers a vast range of sonic options around specialized functions. Combined, the H9 Bundle is a complete toolkit for sonic expression and manipulation. Eventide’s Blackhole offers expansive control to exploit ambient reverb as a creative effect. Classic hardware effects are replicated and expanded far beyond mere emulation with the spring reverb tank reborn in Spring, and the full range of control and sounds expected from a physical Leslie cabinet and more in Rotary Mod. ShimmerVerb packages the production technique of paired pitch-shift and reverb with effect-optimized control parameters. Also combined-effect plug-ins, MangledVerb feeds a tailored stereo reverb into a distortion algorithm, while TriceraChorus pairs classic bucket-brigade-delay style chorusing with Eventide’s MicroPitch detuning. Undulator adds sustain, shape and motion with the combination of two multi-tap delays, two detuned voices, and an FM modulated tremolo. CrushStation offers a huge range of distortion effects by building on stereo overdrive/distortion with the addition of three-band EQ, compression, upper and lower octave mixing and the sound signature of failing vintage analog hardware. UltraTap is a uniquely versatile multi-tap delay effect, MicroPitch allows fine-tuning of left and right delay channels (and doubles as a mainstay delay), and Crystals combines twin reverse pitch shifters with reverse delays and reverb.

All H9 Series plugins feature the groundbreaking RIBBON control, which lets users sweep the effect between two different settings of any combination of controls. RIBBON can be automated as well as MIDI controlled. Several of the H9 Bundle plug-ins incorporate other H9 performance buttons – Hotswitch, Freeze, Flex and Swirl.

The plug-ins in the H9 Bundle double as studio quality effects and live performance tools. The bundle comes with over 500 presets across all plugins, including artist, engineer and producer presets by Richard Devine, Matt Lange, Vernon Reid, Chris Carter, Sasha, Flood & Alan Moulder, Damian Taylor, Black Violin, Nick Hook, Dalek, Lady Starlight and more.

The H9 Plug-in Series Bundle for OS X and Windows supports VST, AAX, and AU plug-in protocols for compatibility with every DAW. Valued at over $1100 if purchased separately, this collection of choice Eventide effects is available for immediate download at a special introductory MSRP of $299 through January 4, 2021, and $499 thereafter. The H9 Plug-In Series Bundle is free for registered H9 Max owners through the end of 2020. Upgrades and crossgrades from the Eventide Anthology XI are also available.

www.eventideaudio.com

Zum Start der festlichen Jahreszeit

Ein besonderes Weihnachtsgeschenk: Der HD 25 BLUE Kopfhörer

Sennheiser HD 25 BLUE

Noch auf der Suche nach einem außergewöhnlichen Weihnachtsgeschenk? Sennheiser hat seinen legendären Monitor- und DJ-Kopfhörer HD 25 nun als limitierte Sonderedition mit blauen Ohrpolstern auf den Markt gebracht. Der HD 25 BLUE ist ab dem 23. November für nur 99 Euro (UVP) statt 149 Euro (UVP) für den Standard HD 25 erhältlich. Teilnehmende Händler sind hier aufgelistet.

Der HD 25 ist seit seiner Markteinführung besonders beliebt bei DJs und Tontechnikern. Mittlerweile zählt er zu den bekanntesten Kopfhörern der Welt und wird vor allem bei Außenübertragungen und anderen professionellen Monitoring-Aufgaben gerne eingesetzt.

Die Sonderedition kommt mit auffälligen blauen Ohrpolstern und ist auf 30.000 Stück limitiert. Zusätzlich sind auch die Standard-Ohrpolster in elegantem Schwarz wie auch ein gerades Kabel mit aufschraubbarem Adapter für 6,3 mm-Eingänge im Lieferumfang enthalten.

www.sennheiser.com

Modal Electronics completes COBALT8 synth series with 61-key and module/rack renditions

8-Voice Extended Virtual-Analogue Synthesiser

Modal Electronics Cobalt 8M small

British synthesiser manufacturer Modal Electronics announced the availability of COBALT8X and COBALT8M - completing the COBALT8 synth series with 61-key and module/rack renditions, respectively, both bringing traditional and entirely new analogue-style sound textures to modern music creation and production as an innovative, sophisticated synthesis concept comprising two oscillator groups with selectable algorithms in self-contained elements enabling multiple oscillator modulations, an all-new 4-pole morphable ladder filter with switchable configurations, an unparalleled modulation engine, and much more besides, extending far beyond the limits of their analogue forefathers - as of November 23…

By building on the tradition of warm and punchy analogue-style synth sounds seeded by bygone legendary synthesisers, the COBALT8X 8 VOICE EXTENDED VIRTUAL-ANALOGUE SYNTHESISER unlocks the full creative potential of analogue waveforms with the same sophisticated synthesis concept birthed by its COBALT8 8 VOICE EXTENDED VIRTUAL-ANALOGUE SYNTHESISER sibling, as already announced recently to widespread critical acclaim. As such, the powerful, inspiring instrument in question reinvents the aesthetics of analogue sounds and also invites musicians, producers, and sound designers to explore a new era of VA synthesiser textures, thanks to the COBALT8 synth series’ innovative oscillator engine - encompassing up to 64 high-resolution VA oscillators with extended drift and up to eight available for each of its eight true polyphonic voices via two independent and self-contained Osc (oscillator) groups, including sine, pulse, triangle, and sawtooth waveforms alongside 34 unique algorithms allowing for complex analogue synthesis techniques, built-in cross-modulation (sync, ring modulation, and more), PWM (Pulse Width Modulation), smooth morphing between VA waves, bit crushing, and filtered noise - bolstered by Modal Electronics’ new morphable 4-Pole Ladder Filter with Cutoff (frequency), Res (resonance), and Morph controls to inject more warmth and bite into the creative proceedings. Put it this way: when combined with the leading British synthesiser manufacturer’s unparalleled modulation implementation, inspiring real-time/step sequencer, animating arpeggiator, MPE (MIDI Polyphonic Expression) support, studio-quality effects, multi-platform MODALapp sound editor integration, and, now, a premium FATAR 61-note keyboard enabling extended playing, COBALT8X is the perfect synth for anyone who wants a versatile electronic music instrument to play vintage synth sounds balanced by an eagerness to enter new sound dimensions.

Duly offering more of the same, albeit in a space-saving desktop module/rack form factor for those who wish to play it from an external - possibly MPE-capable -  keyboard, the COBALT8 8 VOICE EXTENDED VIRTUAL-ANALOGUE SYNTHESISER MODULE does what its eye-catching (cobalt-blue-coloured) metallic front fascia (literally) states. Saying that, though, all three COBALT8 synth series siblings’ eight true polyphonic voices tempt players to lay out wide string or rich synth pad chords, while a monophonic bass or lead patch played with 64 of those high-resolution VA oscillators can clearly shake the walls of any studio or stadium! And avant-garde sound-forming features ensure every synth enthusiast can refine their performance with whichever of the three inspiring instruments they choose to use, utilising sounds that no other synthesiser is able to generate. Getting one of them will surely far from disappoint!

COBALT8X and COBALT8M will soon be both shipping and available through selected Modal Electronics dealers worldwide in December 2020 with a price of appr. of $819.99/$649.99 USD.

www.modalelectronics.com

Thomann Cyber Week Deals

Eine Woche Schnäppchen satt

Thomann Cyber Week 2020

Musiker und Techliebhaber unter den Schnäppchenjäg?ern dürfen sich freuen und kräftig sparen: Am 23. November gehen die Thomann Cyber Week Deals an den Start. Bis zu 60 % Rabatt winken auf über 300 handverlesene Deals aus dem gesamten Sortiment, von der Gitarre, über Software bis zum Moving-Head. Die Thomann Cyber Week Deals laufen eine Woche, bis zum 30. November um 23:59 Uhr. Da die Produkte begrenzt verfügbar sind, gilt es schnell zu sein. Denn: wenn weg, dann weg …

Hier ein Link zu einem Thomann Blogartikel zu 10 Geschenkideen aus den Cyber Deals.

www.thomann.de